To jedno z najważniejszych pytań zadawanych przez młode tancerki, ale także dorosłych chcących zacząć tańczyć na pointach. Kiedy można wejść na pointy? Postaram się obalić kilka powszechnych mitów. 

MIT 1. 

Najważniejsze są stopy.  

NAJWAŻNIEJSZĄ rzeczą, oznaczającą gotowość wejścia na pointy jest silny brzuch i pośladki oraz stabilne ciało. To nie stopa jest ograniczeniem, a brak stabilizacji miednicy. Zwłaszcza w podporze na jednej nodze. Jeżeli masz mocną stopę, a niestabilną górę, nie będziesz miała kontroli w stopach, bo za nią odpowiadają inne partie ciała (90% kontroli stopy znajduje się powyżej kolan).

MIT 2.

Im większe podbicie tym lepiej. 

Na pewno stopa z dużym podbiciem będzie ładniej wyglądała w pointach ale czy to jest konieczne? Nie jest, a czasem sztywniejsza stopa jest lepsza do point niż stopa hipermobilna z „przelatującym” podbiciem.  O ile doświadczone tancerki będą w stanie nad tym panować, o tyle dzieci zaczynające pracę na poinatch nie. A takich dzieci z hipermobilnością stopy jest dużo, to są rzeczy wrodzone, znacznie rzadziej wyrobione.

MIT 3.

Każdy może ćwiczyć w pointach, to tylko kwestia ciężkiej pracy.

Niestety nie. Są osoby, które pomimo ogromnych starań nie powinny wchodzić na pointy ze względu na strukturę kości stopy, która może narażać na kontuzję. Idealna stopa do tańca na pointach powinna spełniać następujące wymagania:

-palce powinny być mniej więcej ten samej długości aby zapewnić „kwadratową” platformę stabilności

-elastyczność kostki

-wysoki łuk na podbiciu stopy 

Najtrudniejszy typ stopy to taki, w której drugi palec jest najdłuższy. 

MIT 4. 

Nie wolno samodzielnie wykonywać ćwiczeń w domu. 

Zgodzę się, że nie należy samodzielnie (zwłaszcza po raz pierwszy) stawać na pointach w domu. Pomijam odpowiednie przygotowanie point (obklejone czubki, doszyte gumki, wyrobione pointy). Najczęściej w domu nie ma odpowiednich warunków na pointy jak baletowa (gumowa) podłoga, drążek. Jest duże ryzyko, że będziemy wykonywać ćwiczenia niepoprawnie, a później ciężko jest oduczyć się złych nawyków. 

Ćwiczenia w pointach rzeczywiście należy wykonywać pod okiem pedagoga na sali. Jednakże, samodzielne wykonywanie ćwiczeń przygotowujących do wejścia na pointy, jest jak najbardziej wskazane. Samodzielna praca nad silnym brzuchem, stabilizacją, ćwiczenia stóp np. z gumą, z pewnością dadzą lepsze efekty na pointach. 

O czym jeszcze musisz widzieć, zanim staniesz na pointy:

-mięśnie pleców i dolnej części brzucha powinny być zaangażowane w utrzymywanie prostego tułowia 

-podczas stania na jednej nodze, nie wolno osadzać się na miednicy ani kości biodrowej (nie „siedzimy” na biodrze) 

-podczas wykonywania ćwiczeń na pointach brzuch powinien być napięty, a miednica ustawiona pionowo (unikamy przodopochylenia i tyłopochylenia miednicy)  

-twoja waga ma znaczenie. Ponieważ cała twoja masa ciała rozkłada się na palce u stóp, pedagog może nie pozwolić ci wejść na pointy jeśli będzie obawiał się, że twoje palce nie będą w stanie wytrzymać wagi. Tutaj przydatne może być obliczenie swojego BMI ( wskaźnika masy ciała,  obliczany dzieląc masę ciała w kilogramach przez wzrost do kwadratu w metrach) 

-zanim wejdziesz na pointy powinieneś mieć przynajmniej 2-3 lata regularnych treningów za sobą. To minimalny czas na rozwinięcie odpowiedniej techniki, zrozumienie ustawienia ciała i naukę kontroli pracy mięśni w balecie. 

-zakres ruchu i elastyczność jest ważnym czynnikiem w pracy na pointach. Jeśli jesteś hipermobilną tancerką, będziesz musiała nauczyć się stabilizować swoje ciało, kontrolować wejście na pointy tak by nie przelatywać podbiciem ponad palce stóp. Jeśli należysz do sztywniejszych osób i twój zakres ruchu stóp i kostek jest mniejszy, będziesz musiała pracować nad mobilnością. Dziewczynki ze sztywną stopą będą miały problem z wejściem na sam czubek point, co mogą rekompensować w niezdrowy sposób mogący prowadzić do kontuzji (np. koślawiąc stopę, wypychając kostkę na zewnątrz, kierując ciężar na mały palce itp). 

Pamiętajcie, że taniec na pointach może być niebezpieczny jeśli tancerka nie jest do niego odpowiednio przygotowana.

W następnym poście napiszę więcej o technice tańca na pointach, przygotowaniu ciała i o tym jak sprawdzić swoją gotowość na pointy.


0 komentarzy

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Follow by Email
Instagram